Hannu Oskala

Katukivet kuntoon

Pyöräillessä törmää kaupungilla välillä lähes hengenvaarallisiin paikkoihin. Hyvä esimerkki Kaisaniemestä:

Nupukivetyksen aukot ovat leveämpiä kuin pyörän rengas. Ei näin. Jo parin metrin päässä suojatiellä kivetys oli paljon parempaa:

Miksei kivetys ole koko alueella saman tasoista, tasaista ja siistiä?

Vielä parempi vertailu löytyi Pohjoisen Makasiinikadun ja Unioninkadun risteyksestä. Siellä suojatien kivetyksen väleissä oli laastiakin:

Tuollaisella päällysteellä ajaisi jo ilokseen! Selvästikin HKR osaa halutessaan rakentaa tasaistakin katukivetystä! Miksei sitä sitten tehdä enemmän?

Miksi tärryyttävää nupukiveä käytetään koko tien leveydeltä? Tai miksi sitä ylipäätään käytetään missään muualla kuin historiallisissa kortteleissa? Se on aivan hirveä alusta pyöräilylle eivätkä kävelijät, autoilijat tai bussimatkustajatkaan varmaan riemusta kilju kivetyksellä kulkiessaan.

Lisäksi kivetys nostaa kustannuksia – se on huomattavasti kalliimpaa kuin asfaltointi. Eikö voitaisi tehdä paremmin toimivaa pyörätietä edullisemmin? Kuka vastustaisi?

Ja jos kaupunkikuva vaatii käyttämään kiviä, (kuten esim. Unioninkadulla), niin eikö ainakin kadun reunassa, “pyöräkaistan” kohdalla, voisi käyttää nykyistä tasaisempaa kivetystä? Kaupunkikuva siitä tuskin tuhoutuisi, jos sitä voidaan käyttää myös Unescon suojelemassa Trondheimin vanhassa kaupungissa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Matti Jalagin

Eikö helpompaa olisi lailla määrätä polkupyöriin leveämmät renkaat, joiden kunto vuotuisessa katsastuksessa tarkistettaisiin?

Näin säästyisi yhteiskunnalta rahaa, kun turhilta ja piittaamattomuudesta johtuvista onnettomuuksista koituvat kulut pienenisivät.

Onko oikein, että yhteiskunnan täytyy huolehtia yhteisillä varoilla ongelmasta, joka johtuu siitä, että jotkut pyöräilijät vaarantavat terveytensä omaa tyhmyyttään?

Miksi täytyy ajaa niin kapeilla renkailla; pääseekö niillä lujempaa?

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Parahin Matti Jalagin,

mulla ei todellakaan ole kisarenkaat - kuormapyörässäni todella paksut kumit. Ja tuolla kohdalla kivien välissä oli melkein 4cm!

Jos joku on ollut piittaamaton, niin kaupungin teiden kunnossapidosta vastaava viranomainen. Yhteisillä varoilla niitä teitä on tavattu ylläpitää.

Kapeilla renkailla pääsee tietenkin vauhdikkaammin, se ei kuitenkaan kaupunkioloissa ole tarpeen ja nyt ei ole kyse siitä tai edes ajonopeuksista. Tolla mun kuormapyörällä ei oikein voi edes ajaa lujaa; 3 vaihdetta, leveät renkaat ja painaa kuin synti.

Matti Jalagin

Hyvä Hannu Oskala,

minulla on kapeammat renkaat pyörässäni enkä silti koe ongelmaksi sitä, että jossain saattaa olla kolo, johon niillä osun.

Minulla on oma vastuuni katsoa, mihin ajan ja samalla vastuu itsestäni, kun tuolla yleisillä teillä liikun.

En ajatellut esim. tässä taannoin persulleni pudotessa sitä, että syyttäisin sitä nuorta kaunista naista tai paikalle asfalttia laittanutta taloyhtiötä siitä, etten kolmeen päivään kävellyt ilman huutoa.

Syy oli yksin minun eli oman tyhmyyteni; olisi pitänyt auttaa jalkaa lahkeesta nostamalla eikä elvistellä.

Sinäkin voisit katsoa, ettet aja sellaisiin koloihin, joihin paksu renkaasi mahtuu, sillä siihen saattaa kaatua ja loukata itsensä.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Luulet sie perkele, jot mie oon tullu tänne herroin poluille kivijä asettelemmaan? Mie en väsy pokkuroinnist, mut ko se ei auta meit yhtää nii mie en pokkuroi. Mie en kuulkaa juokse tääl teijän takkii. Miul on eukko ja lapset ja miun pitäs tiäl hypätä tein ajatuksen mukkaa just ko koira. Ei tuu mittää. Ei tule mittää. Nyt on asja silviisii jot myö hävitää tää sota. Ja mitä lähemmäks se tulloo, sitä järettömämpii hommii työ keksittä. Pane kenttäoikeuteen, mut et näe miun tiäl kunnioittava herroi. Meit onkii puol miljoonaa ukkoo tiäl. Senkö takkii työ luulette mein tiäl oleva, jot tein ies ain seisoo joku jalat yhes ja höpäjää: kyllä herra, kyllä herra...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ehkä pyorän hankintaa voisi verottaa vähintäinkin pyöräteiden rakentamisen verran. Verotustushan on vihreiden ratkaisu kulutuksen ohjaamiseen. Ehkä kapeita renkaita olisi syytä verottaa enemmän kuin leveitä?

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Tänhän voiskin laskea! Alv:than niistä maksetaan jo ja ei pyöräteihin vuosittain satoja miljoonia laiteta vuosittain kuten autoteihin.

Sinällään jokainen pyörällä liikkuja säästää kunnalta rahaa - ei tarvitse rakentaa leveämpää tietä. Ja se se vasta maksaakin. Eli kansantaloudellisestikin on järkevää kannustaa ihmisiä pyöräilemään. Ja terveyshyötyjä pyöräilyn on laskettu Euroopan Unionissa tuovan noin 91 miljardia vuodessa. Sillä rahalla rakentaa jo useamman Baanan!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Hannu, tiedät, että autoilijoita verotetaan moninkertaisesti teitten rakentamiseen menevät kulut. Mielestäni pyöräilijöitä voitaisiin verottaa edes pyöräteiden rakentamisen hinta. Silloin sinunkaan ei tarvitsisi itkeä jostakin yksittäisestä kuopasta tai muusta puutteesta pyöräteissä!

Matti Jalagin

Vihreät on muistaakseni ollut sillä kannalla, että laskennallista tuloa koskien omistusasuntoa tulisi verottaa sillä perusteella, että velattomassa asunnossa asuva maksaa asumisestaan/kk vähemmän kuin vuokralla asuva ja näin tuo erotus eli pikemminkin "säästö" tulisi verottaa ns. tulona.

Jos pyöräilevä hyötyy noin paljon enemmän terveydestään autoilijaan verrattuna, olisi mielestäni syytä verottaa tuo "terveyshyöty tai -säästö" niin, että pyöräilijät kantaisivat kortensa kekoon yhteiseksi hyväksi.

Siitä tulosta kerättävillä varoilla voisi palkata monta ihmistä paikkaamaan mukulakivien välissä olevia koloja, jotta saisimme tuloja entistä enemmän ja näin säästäisimme, jolloin meitä voisi verottaa säästöistä enemmän.

Kohta olisi pyörätietkin kullalla silattuja, mutta kannattaa ne karhentaa.

Muuten ovat liukkaita; slipery you know?

Jorma Kassinen

Veropinnarit ja veronkiertäjät verojen piiriin minustakin.
Ja maksamaan omat kulunsa.

Kyllä se polkupyörävero pitäisi saada aikaiseksi nyt kun veronkierto varsinkin Helsingissä on yleistymään päin.

Tapani Savolahti

Olisko vaan helpompi ilmoittaa vaaran paikat Helsingin kaupungin katujen kunnossapidosta huolehtiville viranomaiselle. Jos me maalaiset kirjotettaisiin blogi jokaisesta montusta, vaaranpaikasta, puuttumattomasta pyörätiestä uuden suomen blogipalvelu muuttuisi loputtomaksi itkuvirreksi

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Toki sekin pitää tehdä ja olen puutteista ilmoitellutkin Rakennusvirastolle! Se käy täällä meillä päin kätevästi Rakennusviraston nettisivujen kautta:

http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artik...

Nyt vaan kyse on siitä että se, millaisia katuja rakennetaan ja mitä päällystettä niissä käytetään, on myös poliittinen kysymys. Niistä päättää yleisten töiden lautakunta. Ja sen kokoonpano valitaan vaaleilla. Siksi näistä kaltaiseni poliittiset wannabet kirjoittelevat! :)

Matti Jalagin

Anna minä arvaan.

Olet ehdolla kunnallisvaaleissa ja kyseessä oli siis vaalimainoksesi, joka oli suunnattu kuormapolkupyörillä ajaville vihreille ja muille asiaan vihkiytyneille, joille muiden kustantamat pyöräilyn valtatiet ovat tärkeitä?

Tai siis niiden laatu.

kati sinenmaa

Se on jo päätetty, että kyseinen pätkä pääällystetään asvaltilla. Raitiokiskojen kohdalta asia on jo tehty, joten vaalimainos meni hukkaan. Kysymys on enää siitä, ehtiikö asvaltti ennen kuin se katu sortuu sinne tunneliin.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Kati, mukava kuulla! Hyvä näin!

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Oppisivat nyt ensin, että siihen missä pyörätie ylittää autotien ei tarvitse laittaa sitä kaikkein korkeinta kiveä pyörätien tukkeeksi.

kati sinenmaa

Se sadan metrin pätkä nupukiveä Kajsanäässin Metroaseman päällä on jopa bussikuskien painajainen, puhumattakaan siitä rönkytyksestä, jonka matkustaja saa kokea. Kerran ajoin skotteerilla siitä, enkä toiste siihen touhuun erehy.
Menkääpäs sinne kadun alla olevaan tunneliin katsomaan, kun katto selvästi tärisee bussien ajaessa... Ja on siinä sporapysäkillä mukava tunne, kun katu heiluu ja huojuu bussien ajaessa ohi....

En yhtään kummastelisi, jos sen katon betonipalkeissa olisi jo murtumia, mutta onneksi Suomessa sillat ja tunnelit eivät voi koskaan romahtaa.

Kerran tulin bussilla, jonka kuskina oli se mukavia jutusteleva suomalainen muslimi. Lähestyessämme Kajsaniemeä, hän kuulutti: "Hyvät matkustajat. Laskeudumme pian Helsingin rautatien torille. Hetken kuluttua bussi tärisee kovasti, joten matkustajia pyydetään pitämään turvavyöt vielä kiinni...."

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

kati sinnemaa.
Otit esille todella montaa ihmistä kummastuttavan asian eli Kaisaniemenkadun pätkän, joka on kivetty. Bussissa joka kerta pinna kiristyy tärinästä. Myös bussit taatusti kärsivät tuosta. Miksi vihreiden apulaiskaupunginjohtaja Sauri, joka vastaa liikenteestä ja kaduista, ei ole puuttunut tuohon ilmeiseen suureen epäkohtaan.

Olen kuullut huhuna, että kiveys on siinä paikalla, koska metroon päästään hätätilassa nopeammin avaamalla kiveys kuin asfaltti. Onkohan totta? Unioninkadun kiveyspätkä on täysin riittävä kertomaan menneisyydestä ja toteuttamaan museoviraston vaatimukset: Näin oli ennen Helsingissä. Siis asfaltoitakoon Kaisaniemenkatu.

Apulaiskaupunginjohtaja vihreiden Pekka Sauri ei taaskaan tee yhtään mitään. No se on hänelle tunnusomaista. Aika kun menee erilaisten vastuiden välttelyissä, kuten vihreillä yleensäkin.

kati sinenmaa

Sitten nupukivikatu pitäisi olla muidenkin metroasemien päällä. Miksi Hakaniemen torin kadut ovat asvaltilla :( Onko Vihreillä kaikki muumit kotona? Onko Sauri penaalin terävin kynä?

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Tossa huhussa ei kyllä ole yhtään mitään perää tahi järkeä!

Olettaisin että kyse on enemmänkin siitä että jossain vaiheessa oli sellainen luulo että mukulakivi hidastaisi ajonopeuksia. Ajonopeuksien hallinta kannattaa ennemmin tehdä muilla keinoilla.

Toimituksen poiminnat