*

Hannu Oskala

Auto ei ole yksilö

Mielipidepalstoja selaamalla saa helposti kuvan että ehdotettu satelliittipaikannukseen perustuva kilometrivero tuhoaa suomalaisten yksityisyydensuojan. Väitteeseen on himppasen vaikea suhtautua vakavalla naamalla.

Jokaisella meistä on jo nyt henkilökohtainen seurantalaite, jota kannamme ilomielin mukanamme joka päivä: matkapuhelin. Matkapuhelinliittymiä oli Suomessa jo vuonna 2006 enemmän kuin mitä maassamme on asukkaita ja elokuussa 2013 maamme kotitalouksista 98%:ssa oli matkapuhelin.
Tilastokeskus_-
Kännykkää seuraamalla voidaan todeta esimerkiksi että jos minä liikun moottoritietä pitkin 120 kilometrin tuntinopeudella Helsingistä Tampereen suuntaan, niin silloin aika lailla todennäköisesti istun autossa. Matkapuhelimilla siis voidaan todentaa paikan lisäksi kuka liikkuu missä, miten ja milloin. Ja tämä kaikki jo nyt. Ilman mitään satelliitteja.

Ja tästä pääsemmekin päivän epistolaan. Minusta on aivan käsittämätöntä että huomattavan fiksut ja koulutetutkaan ihmiset eivät kykene erottamaan yksityisyydensuojaa nauttivaa yksilöä ja ajoneuvoa toisistaan. Näiden välisiä eroja ovat mm.:

Yksilö:
- tavallisesti n. 2-200kg painava
- biologinen älyllinen olento, valmistettu rakkaudella
- juo vettä

Ajoneuvo:
- tavallisesti n. 500-50000 kg painava
- mekaaninen, ei tietoinen, valmistettu pääasiassa alumiinista, teräksestä, muovista ja lasista
- juo useimmiten fossiilisia polttoaineita

Sama vielä yksinkertaisuuden vuoksi kuvana:
yksilo_ajoneuvo
(Kuvat: shanelkalicharan ja Morten Schwend, Flickr cc-lisenssi)

Ymmärrän että tehtävä on hankala, mutta luotan yhä, näin PISA-romahduksen jälkeenkin, kansamme kykyyn havaita ero näiden kahden välillä.

Ajoneuvoilla ei ole vastaavaa yksityisyydensuojaa kuin yksilöllä. Ei vain ole. Ne ovat vain koneita, jotka liikkuvat julkisilla teillä ja niiden käyttöön liittyy merkittäviä rajoitteita: ajamiseen pitää olla lupa, ajoneuvon tulee olla kunnossa, vakuutettu ja merkitty ja liikennesääntöjäkin täytyy noudattaa. Auto ei ole oman kodin ja yksityisyyden piirin jatke, vaikka usein jonkin muun jatke onkin.

Onko koko maan kattava satelliittipohjainen järjestelmä sitten ajankohtainen? Markkinoilla ei järjestelmiä vielä ole, joten autoverotuksen muuttaminen kilometriperustaiseksi tapahtuisi joka tapauksessa vasta 2020-luvulla. Sitä ennenkin olisi etenkin pääkaupunkiseudun autoliikenteen kasvua ohjattava kestävämpään suuntaan. Tämä on helpointa toteuttaa ihan perinteisillä tietulleilla, jollaisia maailmalta löytyy kymmenistä kaupungeista. Järjestelmä maksaisi itse itsensä takaisin muutamassa vuodessa ja hankinta voidaan aloittaa vaikka huomenna, jos vain laki sallisi sujuvuustaksan keräämisen.

Satelliittipaikannusta vastaan voi olla hyviäkin argumentteja, itselleni tulee heti mieleen mm. teknologian keskeneräisyys. Yksityisyydensuojan menettämisellä ei kuitenkaan kannata pelotella. Se nimittäin meni jo. Eikä tää meidän maa ihan kauhealta orwellilaiselta dystopialta tunnu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (76 kommenttia)

Jotu Karjalainen

Eli suhtaudut positiivisesti siihen että polkupyörääsi asennetaan paikanninlaite jota hyväksikäyttämällä verottaja voi laskuttaa sinua ajoistasi?

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Ei ole. Silti vapaaehtoisuus on eri asia kuin pakko ja enemmän on enemmän.

Ei nykytilanteessa mitään vikaa ole, vika on aina siinä huomisessa. Jokainen askel on askel johonkin suuntaan. Sinä päivänä kun koen kännykän uhkaavan turvallisuuttani, heitän sen surutta menemään.

Käyttäjän petterik kuva
Petteri Karppinen

Vaihtoehtoisesti voidaan laittaa kameravalvonta ja automaattinen rekisterinumeron tunnistus. Siinä ei auta kuin purra hammasta tai p*skata rekisterikilpi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_number_plat...

Esimerkki UK:sta:
"Effectively, the police and security services track all car movements around the country and are able to track any car in close to real time. Vehicle movements are stored for 2 years in the National ANPR Data Center to be analyzed for intelligence and to be used as evidence."

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

On käytössä suomessakin parkkihalleissa ja ollut testattavana mm. keskinopeusvalvonnassa. Kameroille ei juuri mahda mitään.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Tnää nykyinen autovero jota Suomessa peritään on yksi maailman kireimpiä ja epäoikeudenmukainen. Maksammehan auton hinnasta noin kolmanneksen veroa ja vielä tuon päälle tietysti käyttövoimavero ja polttoainevero. Jos uudistuksen suuntaus on se, että oston yhteydessä perittävä autovero poistetaan ja se korvataan kilomeytriverolla, elikkä verolla joka perustuu auton käyttöön eikä omistamiseen, oltaisiin menossa ihan oikeaan suuntaan.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Sitäkään en ymmärrä, että kun katselee jotain auton orggis-osaa, niin autoliikkeessä sen hinta on -ainakin tietyissä osissa- 3 kertainen verrattuna brittiläiseen nettikauppaan. Miksi?

Jos kyseessä on jonkinlainen juntti-lisä, se on oikeasti aikapommi, jossa viimeiset sekunnit tikittää jo.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Seppo, eli olisi oikein korjata yksi vääryys toisella? Jos voisit ostaa auton halvemmalla, niin ne "säästämäsi" rahat sitten kerättäisiin tien käyttämisestä ja hiilidioksidipäästöistä, tai ehkä jopa ajotavan tai auton matkustajamäärän perusteella.

Oletko lukenut, mitä esimerkiksi Panda-ryhmä visioi ajoneuvotietojen käytöstä? Haluaisivat tehdä Suomen maantieverkostosta käytännössä pakollisen Facebookin, jossa mm. vakuutusyhtiöt, mainostajat ja erilaiset viranomaiset voisivat käydä kauppaa autoista kerätyillä tiedoilla. Kuluttajat tietysti antaisivat nämä tiedot mielellään, vähän niinkuin etukorttien käyttäjät.

Mielestäni tieverkko ei ole mikään mobiiliekosysteemi, vaan ... tieverkko. Ja sillä tulee saada liikkua vapaasti ja ilman seurantaa, kunhan noudattaa joitain yhteisen turvallisuuden vuoksi määrättyjä sääntöjä.

Käyttäjän MarkusOrpa kuva
Markus Orpa

Ymmärrän, että ajoneuvo ja yksilö ovat erikseen eri asioita. Käytännössä nyt vain on niin, että auto kuljettaa yksilöitä, eikä niitä voi erottaa toisistaan.

Useimmista kännyköistä voi ottaa akun pois tai vielä hankkia prepaidin, jota on vaikea yhdistää henkilöön.

Mutta tämähän on epäilyttävää. Miksi tekisit niin? Sinulla täytyy olla pahat mielessä. Miksi haluat olla vapaa, miksi et halua, että hallinto tietää missä olet?

Yleistymässä onkin kollektiivinen oletus syyllisyydestä. Olet potentiaalisesti syyllinen johonkin. Sinun täytyy erikseen osoittaa, että et ole.

Vedotaan hyvään ja tarpeelliseen. Kuitenkin verotus, turvallisuus ja palvelut ovat vain peitesyitä.

Tarkoitus on niiden avulla saada satelliittipaikannuslaite ujutettua autoihin. EU onkin sitä määrämässä pakolliseksi vuodesta 2015 lähtien.

Tavoite on saada ihmisten viestintä (puhelut, internet), rahaliikenne (mm. käteisen rahan lakkauttaminen, biometrinen tunnistaminen) ja myös liikkuminen kontrolliin.

Kehityksen takana on globaalia hallintoa ajava taloudellis-korporatiivisen ja poliittis-organisatorisen eliitin kompleksi. Vasemmistolle tämä satelliittiseuranta sopii myös hyvin. Akateemisen vasemmiston perusideologia on edelleenkin internationalistis-autoritääris-kollektivistinen.

Liikennemäärien vähentäminen on mainittu perusteena. Kuulin haastattelun, jonka mukaan siihen on syynä ulkomailta tulevat paineet. Tuleekin mieleeni esim. Agenda 21 - YK:n kestävän kehityksen ohjelma, johon Suomikin on sitoutunut. Nyt vain on käymässä niin, että rasite kohdistuisi erityisesti vähävaraisempiin ihmisiin, jotka joutuvat käyttämään vahempia autoja sekä ajamaan enemmän. Rikkaammat pääsisivät vähemmällä autoveron laskun vuoksi. Niinpä tietysti!

Se, mikä minua aivan erityisesti huolettaa on se, että tämä järjestelmä käsitykseni mukaan on myös etähallinnan mahdollistava.

EU:n komission haluama ISA -järjestelmä sallisi myös autojen nopeuden pudottamisen jarruttamalla.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2408012/Br...

Teknisesti on siis mahdollista, että autojen liikkuminen voitaisiin tarvittaessa jopa estää, jos hallinto kokisi sen tarpeelliseksi jostain syystä. Nämä rajoittamisen syyt voivat tulevaisuudessa olla sellaisia, joita emme nyt tohdi uskoa tai emme edes nyt tule ajatelleeksi.

Ihmisiä rauhoitellaan. Tietoturva kuulemma voidaan varmistaa, lainsäädäntöä kehitetään. Tiedot muka pysyisivät vain verottajalla. Vakuuttelu on kovaa. Vaan en usko siihen eikä usko moni muukaan. Tästä on niin paljon näyttöä maailmalta.

Lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä poliisiviranomaiset ja muutkin organisaatiot vaativat kulkuvälineiden paikkatietoja haltuunsa ja he myös ne saavat! Näin tapahtuisi sekä valtiollisella että globaalilla tasolla, kansalaisten tietäen tai tietämättä.

http://www.pcworld.com/article/260980/federal_judg...

Pitäähän rikolliset kiinni saada. Ongelma mielstäni on se, että tulevaisuudessa rikollisena tai "terroristina" voidaan pitää jotain muutakin, kuin yleisesti ymmärretään. Kuka tahansa, joka vastustaa - väkivallattomastikin - nousevaa, yhä autoritäärisemmäksi muuttuvaa ylikansallista hallintoa toimien sen intressejä vastaan, kohdellaan rikollisena.

http://www.huffingtonpost.com/2012/12/23/fbi-occup...

"FBI Investigated 'Occupy' As Possible 'Terrorism' Threat, Internal Documents Show"

Taloudellis-poliittisen eliitin vastustaminen on ollut vaarallista kautta historian ja on sitä edelleenkin.

(Tutkija, Carterin neuvonantaja) Zbigniew Brzezinski kirjassaan Between Two Ages: America's Role in the Technetronic Era (1976):

“The technotronic era involves the gradual appearance of a more controlled society. Such a society would be dominated by an elite, unrestrained (pidättelemätön, rajoittamaton) by traditional values. Soon it will be possible to assert almost continuous surveillance over every citizen and maintain up-to-date complete files containing even the most personal information about the citizen. These files will be subject to instantaneous retrieval by the authorities. ”

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Kännykän voi polttaa ja heittää roskikseen, kuteen tiekkarinkin. Sen jälkeen ei kukaan minua kyttää. Näin voin tehdä. JA NÄIDEN LAITTEIDEN KÄYTTÖ ON VAPAAEHTOISTA. Voipi valita vaikka 90-luvun kännyn, joissa ei ole mitään paikannuksia, pelkka puhelinominaisuus. Eikä näillä ajella töihin yms.

Itsekin aion heittää älykännykkäni hevon kuuseen, koska olen käytännössä todennut, että tarvitsen VAIN puhelimen.

Käyttäjän petterik kuva
Petteri Karppinen

Tukiasemapaikannus toimii myös vanhoissa kännyköissä. Tai siis, tukiasema paikallistaa sinut.

Vain totaalisella tietämättömyydellä olet turvassa kaikesta pahasta.

Käyttäjän petterik kuva
Petteri Karppinen Vastaus kommenttiin #10

Tarkoitatko että pre-paid-kortillisen puhelimen paikallistaminen ei onnistu?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #25

Kyllä puhelimen paikallistaminen voi onnistua, mutta mitä sillä tiedolla tekee jos sitä ei voi liittää kehenkään ihmiseen?

Käyttäjän petterik kuva
Petteri Karppinen Vastaus kommenttiin #26

Asutko Suomessa? Onko sinulla vakituinen osoite? Käytätkö maksukortteja?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #28

Miten minä tähän liityn? Kaikki mitä sanoit on vapaaehtoista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prepaid_mobile_phone#...

Käyttäjän petterik kuva
Petteri Karppinen Vastaus kommenttiin #30

a) Väestörekisterissä on tiedot henkilöiden osoitteista.
b) Maksukorteista jää jälki missä suorite on tapahtunut.
c) Pre-paid tai mobiililaitteesta jää sijainti talteen. Ihan sama onko pre-paid tai normiliittymä.

Oletko siis sitä mieltä, että tilastollisesti emme voi yhdistää näitä tietoja ja selvittää henkilöllisyyttäsi.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #31

No maksukortteja ei ole pakko käyttää, puhelinta voi vaihtaa ja käyttää vain kerran jne.

En jaksaisi tästä kauheasti vängätä.

Käyttäjän petterik kuva
Petteri Karppinen Vastaus kommenttiin #33

Kyllä/ei riittää.

Pitää sitä nyt nähtävästi vähän vängätä. :D

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #35

Kyllä luulen keksiväni keinon kommunikoida anonyymisti jos tarve vaatii.

Käyttäjän petterik kuva
Petteri Karppinen Vastaus kommenttiin #36
Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #38

Se ois yksi edellytys jos kännykällä haluaa soittaa GSM:ää käyttäen. Mutta onhan muitakin tapoja.

Käyttäjän MarkusOrpa kuva
Markus Orpa Vastaus kommenttiin #33

Käteistä voi käyttää, ainakin vielä. Jenkkilässä on kuulemma vaikeaa olla vain käteisen varassa.

(Globaali) taloudellis-poliittinen eliitti haluaa vähitellen lakkauttaa käteisen rahan.

https://www.otakantaa.fi/fi-FI/Hankkeet/Kateisen_r...

Tätä perustellaan kustannuksilla ja harmaan talouden ja rikollisuuden ehkäisyllä.

Samalla vähitellen otetaan käyttöön uusia biometrisiä, biologis-sähköisiä tunnistusmenetelmiä.

http://4.bp.blogspot.com/-U_QVzdvG4sE/UH6PTRlwcKI/...

HSBC Bank: "Your DNA will be your data."

Sen jälkeen kukaan ei voi ostaa eikä myydä ilman, että hallinto saa tiedon siitä. Modernin totalirismin ilmentymä.

Sen, jonka osto / myyntikäyttäytyminen on jollain tavalla hallinnolle epäedullista, otetaan tarkkailuun ja tarvittaessa suljetaan järjetelmästä pois.

Halu saada ihmisten rahaliikenne, liikkuminen sekä viestintä (puhelut, internet) kontrollin pariin, liittyy tähän pyrkimykseen rajoittaa kansalaisten oikeuksia sekä uuden nousevan globalistisen vallan turvaamiseen.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas Vastaus kommenttiin #26

Pelkästään prepaid ei riitä. Myös kännykkää täytyy vaihtaa (tai sitten sen IMEI-koodi on vaihdettava, mikä on vähän hämärää puuhaa ja usein mahdotonta). Mutta vanhat kapulathan eivät mitään maksa, ja uudenkin käyttökelpoisen saa parilla kympillä.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Eikö auton omistaminen ja sen käyttö ole myös vapaaehtoista? Minulla ainakin. Tunnen myös monia, jotka eivät ole koskaan hankkineet ajokorttia eikä autoa. Minulla nuo molemmat ovat olleet jo 45 vuotta, mutta täysin vapaaehtoisesti.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Oskalan heikoimpia blogeja. Pelkästään vaihtamalla prepaid liittymään voit ainakin hankaloittaa puhelimesi viranomaisseurantaa. Ei ole tyhmyyttä suhtautua epäluuloisesti viranomaisten toimintaan yksityisyydensuojan jatkuvan murtamishalun kanssa. Tämä vuosi ei ole ollut esimerkiksi jenkkien vakoilupaljastusten osalta luottamusta rakentavaa.

Ajoneuvoon liitettävä pakollinen liikkumisen seurannan mahdollisuuus, jolla vähintään veron maksaja identifioidaan ei vaikuta ainakaan positiiviselta kehityssuunnalta. Veronkannolle hyväksytty järjetön hintalappu antaa ymmärtää, ettei liikkumisen verottaminen ja Helsingin ruuhkien välttäminen ole suunnitellun tiedonkeruun ainoa tai edes todellinen syy.

Paremmin tulevaisuuden tarpeita vastaava verojärjestelmä tarvitaan, eikä sen todellaakan tarvitsisi painottua aivan noin paljon ihmisten toimeliaisuuden verottamiseen. Laiskana makaamisen verottaminen olisi yhteiskunnalle tuottavampaa:)

Paavo Kymäläinen

Voi hemmetti Börje!
Alat muistuttaa aina enemmän ja enemmän ihmistä.
Olenko sittenkin aikaisemmin ymmärtänyt Sinun väärin?

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

"Pelkästään vaihtamalla prepaid liittymään voit ainakin hankaloittaa puhelimesi viranomaisseurantaa."

Ei. Tukiasema tunnistaa puhelimesta sim-kortin lisäksi myös IMEI-koodin. Ja IMEI on se, johon mm. telekuunteluluvat tai varastettujen puhelinten verkosta poissulkemiset perustuvat.

Rikolliset ovat jo aiheuttaneet ongelmia mm. kopioimalla IMEI-koodeja kaupassa myytävänä olevista kännyköistä (koodi lukee laatikon kyljessä, senkuin otat valokuvan niistä kaikista).

Kun joku muu on myöhemmin ostanut tuollaisen rikollisen "kopioiman" kännykän, se on jo saattanut olla poliisin kuuntelussa. Mutta rikollisella onkin seuraava koodi käytössään...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Teknisesti toki noin. Jos kaipaat vahvaa yksityisyyttä, ostat tietysti ensin uuden kännykän ja prepaid-liittymän sekä lataat sen R-kiskalla aina käteisellä. Etkä tietenkään kirjaudu yhteenkään nettipalveluun vaan lähinnä puhut sillä puhelimella. Ihan toteutettavissa jos sinulle soittavat kaverit eivät ole jo viranomaisten puhelinkuuntelun kohteena.

Pekka Heliste

"Oskalan heikoimpia blogeja. Pelkästään vaihtamalla prepaid liittymään voit ainakin hankaloittaa puhelimesi viranomaisseurantaa. Ei ole tyhmyyttä suhtautua epäluuloisesti viranomaisten toimintaan yksityisyydensuojan jatkuvan murtamishalun kanssa. Tämä vuosi ei ole ollut esimerkiksi jenkkien vakoilupaljastusten osalta luottamusta rakentavaa"

Prepaidin selvittäminen on helppoa ja niinpä rikollisilla pitää olla nippu prepaideja, jotta jonkunlainen salaus säilyy.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Tässä vireillä olevassa ehdotuksessa ainoa tarkoitus on kiskoa rahaa pois niiltä ihmisiltä, jotka asuvat muutaman isomman kaupungin ulkopuolella ja liikkuvat omalla, yleensä vielä vanhalla autolla. Peruste tälle kuulemma on se, että ohjattaisiin ihmiset käyttämään joukkoliikennettä, joka tosin ei palvele erityisen hyvin edes valmiiksi valtateiden varsilla sijaitsevien kirkonkylien asukkaita.

Helsinkiläisillähän tietysti on nuo molemmat edut. Mikäli jollakulla on varaa polttaa kumia ja bensaa pääkaupunkiseudulla, niin hänellä on melko varmasti myös varaa kaivaa kuvettaan, ostaa uusi nokialainen härveli ja maksaa kilometriveronsa. Joukkoliikennettä käyttäville taas tarjolla on raitiovaunut, linjurit ja maanalainen.

Ei pitäisi olla kovin vaikea tajuta, että tilanne on lähtökohtaisesti epätasa-arvoinen. Käytännössä tässä uudistuksessa ollaan taas laittamassa koko muun Suomen asukkaita maksumiehiksi vain siksi, koska Helsingissä on joku vihreiden omaatuntoa vaivaava paikallinen ongelma.

Paikallisiin ongelmiin on paras hakea paikalliset ratkaisut, eikä kiusata niillä muita. Että senkus pistätte miljoona tietullia pystyyn pääkaupungin alueelle ja mätkäisette kunnolla ruuhkamaksuilla. Kunhan jätätte muun Suomen rauhaan.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Erittäin tervetullut uudistus, jokainen maksaa vain ajetuista kilometreistä. Jos ei aja, säästää.

Käyttäjän MarkusOrpa kuva
Markus Orpa

Ensin kuulostaa oikeudenmukaiselta ja loogiselta.

Mutta se mutta:

Suuren osan ihmisistä täytyy ajaa. Työmatkat voivat olla pitkiäkin, eikä julkista liikennettä ole tai matkustaminen kestäisi todella kauan vähentäen esim. perheen yhteistä aikaa.

Jos oikein muistan on velvollisuutta ottaa työtä vastaan kauempaakin kotipaikasta lisätty tai sitä ollaan suunniteltu lisättävän.

Erittäin merkittävä osa ihmisistä, joiden täytyy ajaa, ovat keskimääräistä vähävaraisempia tai pienituloisempia. Heillä ei ole varaa ostaa sellaista kallimpaa autoa, joka tavallaan kompensoisi nousevia auton käyttökuluja.

Tavoite valvonnan lisäksi on vähentää liikennemääriä samalla säilyttäen verotulot. Uudistukssta eniten kärsiviksi maksajiksi tulevat siis pienituloisemmat, jotka joutuvat ajamaan. Varakkaat vähän ajavat jopa hyötyisivät.

Vasemmistolaista liikenneministeriämme tämä ei ole tuntunut häiritsevän.
Jotkin muut motiivit tai hyödyt ajavat häntä eteenpäin.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala Vastaus kommenttiin #48

Kai tiedostatte sen että uudistuksen myötä ajaminen maaseudulla, jossa välimatkat ovat pitkiä ja julkinen liikenne olematonta, muuttuisi _edullisemmaksi_ kuin nykyisin.

Käyttäjän MarkusOrpa kuva
Markus Orpa Vastaus kommenttiin #68

Unohdinpa tosiaan sen, että uusimmassa luonnoksessa maaseudun kilometritaksa taisi olla vain runsaan sentin(?).

Olen nähnyt (en onneton tallentanut sitä koneelleni) kartan maksualueista. Huomasin, että kalleimmat vyöhykkeet ovat kuitenkin melko
laajat, ulottuen varsin kauas asutuskeskuksista.

Tiedän paljon tuttuja ihmisiä, joidenka koti on asutuskeskuksen toisella puolen ja työpaikka toisella puolen. Autolla ohikulkutietä pitkin matka on 30 - 40 km ja vie aikaa ovelta ovelle yhteen suuntaan 30 - 40 min.

Jos tämän reissun tekisi busseilla, ei reitti kulkisi ohitustietä pitkin, vaan keskustan läpi ja busseja tarvittaisiin kaksi. Matka yhteen suuntaan ovelta ovelle vie 1h 30 min.

Ero kahdensuuntasella matkalla on siis noin 2h. Kysymys ei ole vain mukavuudesta, vaan myös koko perheen elämänlaadusta.

Noh, väliinputoajiahan löytyy aina. Em. tapauksia löytyy kuitenkin varsin paljon.

Pekka Heliste

Suosii varakkaita, ökymaasturin ostaja hyötyy kymmeniä tuhansia, siihen nähden käyttömaksun nousu on pieni

Sen sijaan 2000 riiskalla ajava siivooja maksaa 4-5 kertaa enemmän kuin ennen. Kannustinloukku taas kasvaa

Persut ovat varakkaiden asialla

Pentti Järvi Vastaus kommenttiin #56

Tähän mennessä vain persu Seppo Leskinen. Ei piä ylleistää. :)

Hannu Rytilä

Minä pidän kännykkääni normaalisti Off-line ja maksan bensat käteisellä automaatilla. Isoveljen valvontakeinot ovat kohdallani vähissä, toistaiseksi.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Minulla kännykkä aina valmiina ottamaan puhelut vastaan ja maksan bensat kortilla, suoraveloitus. Minä en enää nykymaailmassa ryhdy tukkimaan seteleitä mittariin......

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Seppo, siksihän juuri isoveli tietää sinusta lähes kaiken.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Minä pidän puhelintani kotona, kuten Jumala tarkoittikin. En minä sitä mukanani kuljeta.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Seppo the Slave...

Ihmiselle tekee hyvää välillä irtautua. Joskus tarkoituksella jätän kännykät pois ja ajan auton metsätien varteen, ja menen kävelemään metsään. Tietoisena että olen siellä yksin vain omien ajatuksieni kanssa. Ilman että kukaan tietää minun olevan siellä. Ei edes verottajan tietokone... Koska juuri sen takia sinne haluan.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Muutenhan tietysti pitää todeta, että myös kotirauhan käsitteen osalta Suomi on kiintoisa maa. Huvivene tai aivan mikä tahansa kelluva ruuhi kuuluu sen piiriin, mutta henkilöauto jostain kumman syystä ei.

Oskala voisikin seuraavaksi käyttää tätä partaveitsenterävää vihreää huumorintajuaan ja selostaa, minkä vuoksi vesiskootteri rinnastuu ihmisen makuuhuoneeseen, mutta nelivetofarmari ei.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

HOX!! En enää mielelläni palaa Impivaaraan, olen nykyaikainen persu!!

Paavo Kymäläinen

Täytyy kaikkien muistaa, että Hannu Oskala on suoraan alenevamassa polvessa DDR:n oppilaita.
Muutama periaate Derkkulasta:
Jokainen, paino sanalla jokainen, on epäilyttävä.
Jokaista, paino sanalla jokaista, pitää vakoilla.
Kaikki pitää kouluttaa tasapäisiksi.
Vain ne jotka ymmärtävät nuolla hallituksen persettä voivat saada hyvän duunin.
Lapsia vakoillaan, että saadaan selvillä josko kodissa katsotaan vääriä tv-ohjelmia.
Vain puolueuskolliset voivat saada .......
Vain puolueuskolliset voi....

Pekka Heliste

Harppi-Saksa oli pelkkä amatööri , Stasilla oli vain n 100000 työntekijää.

USA NSA:an kuuluuu liki 2 000 000 työntekijää ja määrä kasvaa.

Lisäksi tukena ovat Google, Facebook, Supo , FRA, etec

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Moikka Paavo! Hauskaa että vuoropäivinä vassarit haukkuu mua oikeistolaiseksi kätyriksi ja oikeistolaiset stallariksi/derkkulistiksi jne. Olen tainnut löytää multaisen keskitien! :)

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Minä vastustan satelliittiveroa neljästä syystä:
1. Se ei kannusta polttoaineen säästöön eli saasteettomampaan ajotapaan, vaikka perusteluissa niin väitetään. Voin käydä autollani Tampereella kuluttaen joko 20 litraa tai 30 litraa polttoainetta, ajotavasta ja ajonopeudesta riippuen. Silti kilometrivero on minulle sama.
2. Autoveron lasku kiihdyttää uusien autojen ostoa. Auton tuottamista elinikäisistä saasteista on tuotettu 20-30 % ennenkuin auto on ajettu autoliikkeestä ulos. Lisäksi tuskin meille tulee sellaista takaisinostojärjestelmää, millä ne vanhat autot saataisiin pois liikenteestä. Liikenteessä olevien autojen määrä kasvaisi autoveron (liiallisen) laskun seurauksena.
3. Se on kallis. Jo nyt arvioidaan pyörityskustannuksiksi 130 miljoonaa euroa vuodessa. Oletteko kuulleet valtion tietotekniikkahankkeesta, jonka aikataulut ja kustannusarviot ovat pitäneet? Kysykää vaikka autorekisterikeskuksesta. Lisäksi se tulee teknisesti liian aikaisin. Edellinen liikenne- ja viestintäministeriön hanke (miljoonat digiboksit) maksoivat meille kuluttajille satoja miljoonia, arvatkaapa missä ne ovat nyt ja mikä on niiden arvo? Ja kuka pystyy ennustamaan 10 vuoden päähän? Ennustukset sillä aikavälillä ovat pelkkiä arvauksia.
4. Se tulee liian myöhään valtion rahantarpeen kannalta. Siirtymällä polttoaineverotukseen voitaisiin ajoneuvoverotuksesta luopua heti ja osasta autoveroakin. 3,3 senttiä/km vastaa 40 senttiä litralle lisähintaa ja silloinkin verojen osuus polttoaineen hinnasta olisi vielä alle 70 %.

Katsotaan rauhassa 7-8 vuotta ja tehdään sitten uusia päätöksiä satelliittivalvonnasta. Ajonopeuden seuranta pitää ehdottomasti olla mukana verolaskelmassa, muuten laskutus jää yhtä oleellista parametriä vaille. Ennen satelliittiverotukseen siirtymistä kannattaa verottaa polttoainetta lisää.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Maaseudulla auton omistaminen on kyllä vapaaehtoista, mutta käyttäminen ei - ellei asu jossain kaupungissa tai suuremmassa kuntakeskuksessa.

Kännykän käyttäminen (ja omistaminen) sen sijaan on täysin vapaaehtoista, kuten täällä jo jotkut ovat todenneetkin.

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Vihreiden argumentti hyväksyä lisäseuranta sen takia että aikaisempaa seurantaa on jo olemassa on lapsellinen ja täysin kestämätön. Ei jatkoon.

Tänään nähtävästi tullut noin 4000 nimeä lisää seurantaa vastustavaan kansalaisaloitteeseen:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
Taitaa nousta vaaliteemaksi, jolla vihreitä lyödään kuin vierasta sikaa (ja ihan ansaitusti).

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tuota oman oksan sahaamista minäkin pelkään. Vihreiden erinomaiset tavoitteet pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteen ruuhkien välttämiseksi ja liikenteen päästöjen vähentämiseksi kärsivät rajun kolauksen jos toteutusmalli on noin väärä. Samalla tuhotaan ihan itse poliittiset mahdollisuudet ajaa vihreitä arvoja yleensäkään.

Vihreiden on vähitellen ymmärrettävä, ettei viimeistenkin toimeliaiden kansalaisten passivointi verotuksella ole tätä yhteiskuntaa kehittävää. Jos ruuhkia halutaan välttää, niin kannattaa panostaa erityisesti etätyön tekemiseen ja joustavampiin työaikoihin, joilla ruuhkahuiput voi välttää.

Esimerkiksi kunnallisen päivähoidon pitäisi joustaa niin, ettei valtaosan pienten lasten vanhemmista tarvitse taistella pahimmassa ruuhkassa ollakseen viimeistään klo 17 tarhassa lastaan hakemassa. Porkkanallakin ihmisten käytöstä voi muuttaa toivottuun suuntaan. Ei aina tarvita keppiä ja äärimmilleen vietyä kontrollia.

Erityisen pettynyt olen tässä asiassa Soinivaaran kannanottoihin. Odelta on yleensä saanut kuulla järkeviä mielipiteitä.

Itse teen esimerkiksi hyvin paljon juniorityötä. Ajan vapaaehtoistyössä suunnilleen kymppitonnin vuodessa. Ihan omalla ajalla ja rahalla. Ehdotettu järjestelmä kehottaa minut valitsemaan käytänkö tuohon kolmannen sektorin vapaehtoistyöhön vielä kilometriverojen verran lisää rahaa. Koska liikun pääosin Uudellamaalla, niin lisäpanostus vapaaehtoistyöhön vuodessa olisi 400-500 euroa. Viherpassivoinnin lisäkannuste on tässä tapauksessa melko ilmeinen.

Aki Häkkilä

"Ajoneuvoilla ei ole vastaavaa yksityisyydensuojaa kuin yksilöllä."

Matkapuhelimetko sitten on yksilöitä? Niiden paikkadataa ei saa noin vaan kerätä.

Pekka Heliste

Se kerääntyy aivan automaattisesti ja laki velvoittaa säilyttämään tiedon määrätyn ajan

Ja viranomaiset saavat helposti luvan sen käyttöön

Aki Häkkilä

Erehdyin ajattelemaan tavallisia kuolevaisia enkä virkamiehiä. Liikkuminen autolla lienee jo rikos, jonka selvittämiseen paikkatiedot kuuluukin saada.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ei Oskalankaan avauksista parhaita!

Petrik Halinen

Britannian ja monien muiden valtioiden harjoittama valvonta onkin jo muuttunut valtioterrorismiksi, ja jos kehitys jatkuu tällaisena, se pitää pian riisua vallasta tarvittaessa asein. Tämänkaltainen toiminta vaarantaa perustavanlaatuiset vapaan demokraattisen oikeusvaltion rakenteet.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Jussi Jalonen. En oikein ymmärrä sinun vihaasi pääkaupunkiseutua kohtaan. On täällä meitä köyhiäkin, joilla on autonropponen, jota me todella tarvitsemme.

Pekka Heliste

Ennemmin kannattaisi olla huolestuneempi tästä

"Ulkomaat 22.12.2013 klo 9:17 | päivitetty 22.12.2013 klo 9:17

NSA-skandaalista näkyy vain jäävuoren huippu – ja tätä emme vielä tiedä

Valtiot ovat vakoilleet vihollisiaan, ystävät toisiaan ja turvallisuuden nimissä kaikki ovat kiinnostuneet erityisesti tavallisten kansalaisten tiedoista. Kesäkuussa puhjennut urkintakohu on paljastanut viikoittain uusia, mehukkaita yksityiskohtia. Yle Uutiset kokosi yhteen pakettiin mutkikkaan skandaalin kiinnostavimpia vaiheita"

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Digitaalisiin valvontatekniikoihin usein liittyvät ennustavat mallit ovat yleisesti ottaen konservatiivisia ja kasaavat normatiivisia paineita epänormatiivisia käyttäytymismalleja ja ajankäytön tapoja kohtaan. Feministisen teorian piirissä ajatellaan yleisesti näin. Esimerkiksi Kathryn Conrad kirjoittaa:

”While, as some feminist critics have suggested, there appears to be potential for information technologies to liberate us from oppressive ideological models, surveillance techniques, themselves so intimately tied to information systems, put normative pressure on non-normative bodies and practices, such as those of queer and genderqueer subjects. Ultimately, predictive surveillance is based in an innately conservative epistemology, and the intertwining of information systems with surveillance undermines any liberatory effect of the former.”
”Surveillance, Gender, and the Virtual Body in the Information Age”, Abstract

http://www.surveillance-and-society.org/ojs/index....

Tästä ei tietenkään vallitse yksimielisyyttä. Donna Haraway tunnetusti esitti Kyborgimanifestissaan 1985, että ihmisen ja koneen rajojen mureneminen teknologisen kehityksen myötä auttaisi länsimaisessa kulttuurissa purkamaan myös muita kahtiajakoja, kuten mies-nainen tai luonto-kulttuuri -erotteluja. Viimeaikainen digitaalisten valvontateknologioiden kehitys on herättänyt uudelleen mielenkiinnon Michel Foucaultin panoptikonia kohtaan, keskustelussa puhutaan superpanoptikonista. Judith Butler, joka nyt muutenkin väittää kaikenlaista, on tunnetusti esittänyt, että keho on jo valmiiksi diskurssien muovaama.

Oskalan ”ettekö ymmärrä että kone ei ole ihminen” -argumentaatio ei ilmeisesti liity näihin ajankohtaisiin keskusteluihin mitenkään, vaan se on oikeasti niin yksinkertaista kuin miltä se näyttää. Kommentoijien ei oleteta argumentoivan sen puolesta, että kyllähän auto on yksilö ja että eroa ei ole, ja laittavan vielä lähdeluetteloita ja linkkejä perään.

Itse olen arvioinut, että älypuhelimien ja vastaavien mobiililaitteiden hyödyt ikävien ennustavien mallien purkamisessa ovat toistaiseksi ja yleensä länsieurooppalaisissa yhteiskunnissa paljon suuremmat kuin niiden mahdolliset haitat. Julkinen valta ei tiettävästi laadi älypuhelinten seurannan avulla ennustavia malleja ihmisten poikkeavien ajankäytön tapojen perusteella. Toisaalta mobiililaitteiden yhteyksien ja sisältämien tietojen avulla ihminen voi virtuaalisesti ja reaalisesti kävellä ulos ikävien ennustavien mallien piiristä. Sen sijaan autoliikenteen paikannusjärjestelmien avulla nimenomaan halutaan kehittää ennustavia malleja, joiden perusteella sitten määritellään esimerkiksi vakuutusmaksuja ja saatetaan rajoittaa ihmisten liikkumista. Tämä on oleellinen motiivi myös Ollilan työryhmän taustaryhmissä, kuten PANDA-ryhmässä.

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

... Eikä auto maksa veroja.

Ongelmana on sitten mm. se, että ihmiset lainaavat autoja ja ajavat kimppakyytejä jne. Sitten 3 v välein vaihdetaan paikannin ja pitää olla henk. koht. laite.

Keskimäärin halutaan, että joku muu maksaa verot. Onhan selvä, että satelliittiveroa ajaa ne , jotka ei juuri aja. Useimmat vaikuttajat toimivat kehä-1 sisäpuolella. Sen ulkopuolella on 99,5 % Suomesta, ja siellä on pitkät matkat ja vähän raiteita ja poikittaisliikenne hankalaa.

Pidetään Suomi liikkessä ja ja laitetaan Suomi nousuun !

Lopettakaa tämä Suomen alasajo ja toiminnan pysäyttely. Tällä vauhdilla Suomi ei ole enää kiva tai mahdollinen paikka asua tai tehdä oikeita töitä. Jää vain vero- ja julkislainarahoilla loisiminen. Jo nyt moni työtätekevä lähtee pois. Nytkin halutaan 350 tarkastajaa ja virkamiestä satelliittipaikannukseen + katsastajat ja muut kulut.

Aika monella loppuu se autoviha kun pakkaa päivän projektin , lapset ja muut autoon, vie tarhaan, käy töissä ja kaupassa ja jumpassa ja silti ehtii vähän elämään. Tai joutuu viemään töihin 50 kg kompressorin, jota ei kelpuuteta bussiin. Eli yrittäjän ja tekevän ihmisen arkea. Sinkku helsinkiläinen autovihaaja, jolla elämä mahtuu reppuun ja lompakkoon, on toinen juttu.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Pakollinen ja institutionalisoitu kattava seuranta on AIVAN eri asia kuin kännykän suoma TEOREETTINEN MAHDOLLISUUS paikantamiselle. Jälkimmäistä käytetään vain rikoksia tutkittaessa, mutta ensimmäisen piiriin joutuu aina jokainen autoilija.

Mielestäni tämän blogin argumentointi menee pieleen. Jollain muulla tavon pitäisi kilometriseurannan kannattaminen perustella.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Jos luet blogini oikein tarkkaan, huomaat että kannatan satelliittijärjestelmän sijaan porteilla toteutettavia sujuvuusmaksuja. Koska ne on helpompi ja nopeampi toteuttaa. Pointtini on se että satelliittijärjestelmään vastaan on hyviäkin argumentteja - tuo yksityisyydensuojan häviäminen on heikommasta päästä.

Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

Turhaanko on puhuttu viherstalinismista? Ei ole. Tämä on selvästi ideologinen kannanotto, mutta myös asian älyllinen puoli nousee esille. Mihin voi perusta se ajatus, että liikkuminen olisi verotuksen peruste? Millään ilmastonmuutosella ei ole asian kanssa mitään tekemistä jos Kyllösen perustee pitäbät paikkansa edes vähän eli bensan ja dieselin käytön väheneminen vähentää verotuloja.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Autohan liikkuu myös junan päällä, jos joku on vaikkapa matkalla Lappiin hiihtämään. Kilometriseurantalaite mittaa silloinkin liikkumista. Tai jos autoa hinataan t.m.s. Tolkutonta verottamista.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Moikka kaima!

Kirjoitit: "Mihin voi perusta se ajatus, että liikkuminen olisi verotuksen peruste?"

No se perustuu ajatukseen siitä että se liikkuminen tuottaa kustannuksia yhteiskunnalle. Mm. teiden rakentaminen ja kunnossapito sekä teiden viemä tila. Tätä sitten verotetaan ja kilometripohjainen verotus kohdentaisi kustannukset niille, jotka kustannukset aiheuttavat.

Ihan ymmärrettävä perusajatus mielestäni.

Aki Häkkilä

Olisiko syytä olettaa, että autoverotus rajattaisiin teiden rakentamisen, kunnossapidon jne. viemään summaan budjetista? Entäs sitten kun mennään ulkomaille autolla?

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Mitäpä jos autoilusta kerättävät tuotot käytettäisiin vain liikenteen kuluihin? Eikös tällä hetkellä suurin osa autoilun verotuotoista käytetä johonkin ihan muuhun?

Paavo Kymäläinen

"teiden rakentaminen ja kunnossapito"
Kertoisitko esimerkin täältä Etelä-Suomesta.
Perunapellotkin ovat paremmin hoidettuja.

Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

No ne on maksettu jo moneen kertaan, mutta nyt tätä veroa siis käytetään valtion yleisen verokertymän kattamiseksi, kuten tuossa viittasin Kyllösen sanomisiin.

En elo nyt ehtinyt seurata kaikkea asiasta käytyä keskustelua, mutta tämä "teiden viemä tila" - aiotteko periä autoilijoilta tontinvuokraa tie pintalasta?

Olen ollut huomaavinani, että vihervasemmistolla on ollut vaikeuksia ymmärtää logistiikkaa eli ymmärtää ihmisten ja tavaroiden kuljettamisen ja liikkumisen merkitystä yhteiskunnallisessa tuotannossa ja muussa elämässä. Yhden osan hillitön verottaminen tuottaa ongelmia koko yhteiskuntaan.

2. Olemme menossa "Orwellilaiseen" yhteiskuntaan

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Töissä muuten ajelen välillä firman autolla, jossa on gps-seurantalaite, jolla työnantaja pystyy tarkkailemaan, missä auto on, ja etten ajele firman autolla mitään omia ajoja työhön liittymättömiin paikkoihin.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Itse käytän CityCarClubin autoja, joissa on paikannuslaite ollut jo vuosia myös. Ja laskutus perustuu ajettuihin kilometreihin. En tosin tiedä tuleeko laskutuksen perusta matkamittarista vai satelliittipaikannuksesta. En ole kokenut kruisailua ahdistavaksi. Tai no ruuhkissa vähän, mutta niitähän just sujuvuusmaksuilla voitaisiin ratkoa.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Laitetaan poliittiselle päätöksentekijälle tiedoksi Didier Bigo & Co:n Euroopan parlamentille laatima tuore (11/2013) tieteellinen raportti ”Mass Surveillance of Personal Data by EU Member States and its Compatibility with EU Law”, http://www.ceps.eu/book/mass-surveillance-personal...

Huonolla huumorilla tuskin pääsee vaikuttamaan asiallisiin keskusteluihin ja ajankohtaisiin kysymyksenasetteluihin:

”This paper argues that the various programmes involving practices of large-scale surveillance have to be carefully examined from a fundamental rights perspective. The implications are far-reaching and go beyond the traditional dilemma between the rights of citizens to data protection and the right of the state to depart from the rule of law in the name of national security. They raise questions about the fundamental character of our political regimes and the nature of sovereignty." (Bigo & Co 2013, 9.)

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Sitä en vaan ymmärrä, että missä on lähtökohtaisesti ero, että verotetaanko kilometrejä vaiko polttoainetta.

Kenties menee kansalaisille helpommin läpi tällainen näennäisen hajautettu verotus? Voi olla, että polttoaineeen hinnan selvä korotus lisäisi myös bensarallia naapurimaihin. Luultavasti sekin olisi kuitenkin edelleen marginaalista.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

http://teresammallahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/15...

Tuossa vähän vastinetta Oskalalle. Kun vihreistä oli parikin samaa virttä laulavaa, niin ajattelin blogata ihan omissa nimissä eri keskustelufoorumien pommittamisen lisäksi. Keskustelua voidaan jatkaa täälläkin.

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Hallitus ei vaan kehtaa nostaa polttoaineveroja tasolle, joka vastaisi valtion alati paisuvia kuluja.

Kaikkein typerin aspekti ajatuksessa on porrastaa maksut paikan mukaan, koska se on teknisesti erittäin monimutkaista ja kallista. Silloin pitäisi olla kartta ja paikka tiedossa jatkuvasti. GPS-kartat myös vanhenevat. Nyt tarvittaisiin vielä jatkuva data-yhteys. Jokainen insinööri sen tajuaa. Teknisesti on ihan toista tehdä laite, joka on vain matkamittari. Sen korvaa polttoainevero ilman 10 miljardia transistoria ja turhia tarkastajia.

Helpoin tapa toteuttaa kilmetrivero on pudottaa julkista tuhlaamista ja saada tuottavuutta paremmaksi. Vähennetään julkisia kuluja ja veroja. Kahvit ja turhat palaverit maksavat paljon enemmän kuin km-veron tuotto. Samoin turha kyttäily ja tarkastustoiminta maksaa. Se ei toiminut edes DDR:ssä, jossa osa kansasta vain kyttäsi muita. Miksi tehdä Suomesta EUroopan DDR ?

Suomen ero muihin maihin on hajanaisuus ja pitkät matkat. Se on suomen heikkous, jota pitäisi kompensoida halpuudella eikä suonkaan pahentaa tilannetta ja aiheuttaa nurkkakuntaista maata, missä ihmiset pysyvät kotonaan tuppisuina. Ainoastaan Helksingissä on vähän ruuhkaa.

Kaavoittamalla olisi vähemmän liikennettä. Nyt ihmiset ajavat 40 km (10-80 km) Helsinkiin kun ei ole halpoja asuntoja, koska on aiheutettu tonttipula ja korkeat hinnat, vaikka maat on peltoa ja metsää.

On se vaikea tajuta. Kaikki eivät halua muuttaa neukkukuutioon Helsingin lähiöön. Se on valinta. Ennen oli köyhillä varaa asua omakotitaloissa. Miksei nyt enää ?

Pekka Heliste

Ei tuohon seurantaan varsinaista karttaa tarvita,vain veroalueiden rajojen koordinaatit. Ne eivät varsinaisesti vanhene ellei rajoja muuteta.

Jatkuvaa yhteyttäkään ei tarvita. Laite laskee matkan,vertaa millä veroalueella ajetaan ja lisää matkaa veroalueen laskuriin.
Laskureita on yhtä monta kuin on veroalueitakin.

Laskurit luetaan kerran,pari viikossa.

Mitään ajoreittidataa ei tarvita.

Vastaavalla systeemillä toimii esim sähkömittareiden kaukoluenta

Käyttäjän Old55 kuva
Harry Rönnberg

Aika mahtava sekoitus tämä Ollila/Kyllönen autoveroesitys. Niille joilla on varaa ja valinnanvaraa tulee pieni ajomaksu ja iso hinta-ale kun ostavat autoa ja kun vielä asuvat usein sopivasti lähellä työpaikkaa joko omassa tai firma kämpässä, ei tule niin paljon ajokilometrejäkään. Ja polttoainekulut pysyvät ennallaan että suht isoruokaisella vempaimella on varaa ajella jolla sit kesällä kivasti heitää veneet ja kamat kesämökille.
Niille joilla ei ole valinnanvaraa eli eivät omista kallista uutta autoa joka menee vaihtoon joka kolmas vuosi ja joitten on pakko ajaa 40 - 100 km hyötyajoa päivässä vanhalla korkeapäästöisellä autolla tulee sen sijaan uusi tuntuva ajovero ja halvat autot halpenevat vähemmän ja polttoainekustannukset ovat edelleen iso kustannus sellaisille jotka ajavat yli 27 tuhatta kilometriä vuodessa. Ja heidän joille kuuluisi olla varaa vaihtaa uudempaan vähäpäästöisempään ja ehkä myös vähemmän kuluttavaan autoon tulee entistä vähemmän mahdollisuuksia vaihtaa vanhoja ajokkejaan uusiin.
Ja tämä vero on jälleen yksi veroehdotus joka haiskahtaa "tasaverolta" jota sopii odottaa kun on päästänyt suurituloisen Ollila pukin veronmaksajien kaalimaahan.
Tulis kait nyt autoon maksupääte johon pitää laittaa "ajokortti" ja pahimmassa tapauksessa laite ilmoittaa sulle kun tökkäät kortin päätteeseen: Sinun ajokilometrit ovat nyt loppu. Haluatko lunastaa lisää ajokilometrejä?

Toimituksen poiminnat