Hannu Oskala

Sinuhe, Charlie ja sananvapaus

Eilen sosiaalisessa mediassani kiersi juttu siitä miten jihadistin onnistui irrottautua ääri-islamismista. Käänteentekevää oli egyptiläisessä vankilassa luettu George Orwellin Eläinten vallankumous. Tämä toi mieleeni erään tapaamisen vuosien takaa.

Kävimme parin ystäväni kanssa kesällä 2008 Iranissa lomamatkalla. Minua on aina kiehtonut antiikin historia ja olin jo hyvän aikaa haaveillut näkeväni Persepoliksen rauniot, Isfahanin sillat ja Tehranin basaarin. Noin kolmen viikon kiertomatkamme viimeinen kohde oli Yazd, Silkkitien pankkiirien kaupunki.
persepolisYazd tunnetaan erityisesti silkistään, pitkistä maanalaisista vesijärjelmistä – qanaateista sekä persialaisen muinaisuskon, zarathustralaisuuden keskuksena. Zarathustralaisuus on hyvä esimerkki iranilaisten kaksijakoisesta suhtautumisesta uskonvapauteen: zarathustralaiset, juutalaiset ja kristityt saavat vapaasti uskoa omiin oppeihinsa vaikka valtio onkin islamilainen. Yksijumaliset uskot, joiden profeetta eli ennen Muhammedia, sallitaan. Ateismia ei Lonely Planet suositellut mainittavan pöytäkeskusteluissa – opaskirjan mukaan käsite on niin vieras iranilaiselle kulttuurille että todenmukainen vastaus aiheuttaisi vain vaikeuksia.

Toisena päivänä lounastaessamme majatalossamme tutustuimme kaveriin, joka oli juuri esitellyt kotikaupunkiaan italialaiselle pariskunnalle. Englantia täydellisesti puhuva nuori mies lupautui näyttämään kaupunkia illempana myös meille.

kalat_moskeijassa
Kierrettyämme muutaman tunnin reittejä, joita ei turisti osaisi edes etsiä, halusimme tarjota oppaallemme illallisen. Ruokapöydän ääressä ”Mirza” kertoi opiskelevansa biokemia-insinööriksi Tehranin yliopistossa. Keskustelu oli luontevaa ja uskaltauduin kysymään miten hän aikoo viettää ramadania, muslimien pyhää kuukautta, joka oli alkamassa seuraavalla viikolla.

Mirza kertoi suhtautuvansa uskoon ”enemmän sosiaalisena juttuna” – viime vuonna hän ei paastonnut Ramadanin aikana kun kukaan työtoveri Teheranin yliopistossa ei kärvistellyt. ”Teimme vain töitä aamusta iltaan.” Seuraavan viikon oli ajatellut viettää vielä perheensä kanssa Yazdissa, joten hän aikoi paastota ainakin sen ajan.

Sitten Mirza itse käänsi keskustelun uskontoon. Hän kertoi ”pitävänsä Muhammedia viisaana miehenä, joka kirjoitti monia hyviä asioita Koraaniin”, mutta että ”ei hän sitä Allahilta saanut”. Miksi näin?

”You know I have read so much that I think that there might not be a God at all.”

”For example, have you read Sinuhe?”

No, olimmehan me lukeneet. Sinuhen. Sen egyptiläisen. Hän kertasi meille opuksesta tarinan, jossa papit tappoivat nuoria naisia ylläpitääkseen omaa valtaansa.

Maindi boglasi.

kallioleikkaus
Kuuntelimme 5000 vuotta vanhan kaupungin 1000 vuotta vanhassa majatalossa persialaisen kaverin kertomusta siitä miten suomalaisen kirjailijan kuvittelema tarina muinaisesta Egyptistä, jonka ensimmäinen paikallinen imperiumi valloitti vuonna 525 eaa, muutti hänen näkemystään jumalan olemassaolosta ja mullahien auktoriteetistä.

On ehkä vähän latteaa sanoa näin, mutta ajatusta ei voi teljetä. Iranin nuori väestö on korkeasti koulutettua ja se aiheuttaa vääjäämättä vanhojen partasuiden vaikutusvallan heikkenemistä. Kehitystä ei voi estää eikä pysäyttää.

Sitä voi yrittää padota rajoittamalla sananvapautta ja sivistystä. Mutta näillä konsteilla on jälleen omat haittansa. Mm. se että kansa on sivistymätöntä ja globaalin talouden pyörteissä ei kouluttamaton työvoima pärjää.

Koulutus, kulttuuri ja sananvapaus. Ilman niitä olisivat Mika Waltarin historialliset tarinat jääneet kirjoittamatta. Ilman niitä ääriliikkeet kukoistavat. Oikeastaan monet äärimmäiset teot ovat osoitus enemmän ääriliikkeiden heikkoudesta kuin vahvuudesta – vapauden voiman edessä on pakko turvautua epätoivoisiin oljenkorsiin.

ISIS ei tätä kamppailua voita. Kirjoituskone Töölössä on konetuliasetta voimakkaampi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän weareallafricans kuva
Niklas Bergman

"Eilen sosiaalisessa mediassani kiersi juttu siitä miten egyptiläisen jihadistin onnistui irrottautua ääri-islamismista. Käänteentekevää oli egyptiläisessä vankilassa luettu George Orwellin Eläinten vallankumous."

Tiedoksi, että Maajid Nawas on syntynyt Iso-Britanniassa pakistanilaistaustaiseen perheeseen.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Totta. Sori. Korjaan. Hän oli vain vankilassa egyptissä.

Käyttäjän JooseNorri kuva
Joose Norri

Waltariu kirjoitti ainakin historialliset romaanit kesämökkinsä yläkerrassa, Sinuhen Hartolassa.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Koko ajan sosiaalisen median faktatsekkaus luo päälle. :) Waltari kuuleman mukaan asui kuitenkin öbaut koko aikuisikänsä Tunturikadulla, joten Töölö ei liippaa kovin kauas ja voidaan pistää taiteellisen vapauden piikkiin.

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Maajid Nawazin kaltaisia rohkeita ihmisiä tarvittaisiin nyt kipeästi muslimien keskuudessa. Nawazhan oli nuoruudessaan tyypillinen radikaalin prototyyppi; lännessä asuva toisen polven maahanmuuttajamuslimi.

Surullista on, että entiselle jihadistille, Nawazille, on myös langetettu Fatwa. Samoin toiselle kellokkaalle Ayan Hirsi Alille.

Käyttäjän steffers kuva
Tatu Ahponen

"Maindi boglasi."

"Maindi boglasi."

"Maindi boglasi."

"Maindi boglasi."

"Maindi boglasi."

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Toivottavasti pääset tän yli joku päivä.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

"Koulutus, kulttuuri ja sananvapaus. Ilman niitä olisivat Mika Waltarin historialliset tarinat jääneet kirjoittamatta. Ilman niitä ääriliikkeet kukoistavat."

Mika Waltari tuli tunnetuksi 1930-luvulla natsisympatioistaan ja Horst Wesselin suomentajana. Waltari vieraili vielä 1943 Hitlerin Saksassa vakuuttamassa Suomen kulttuurieliitin uskollisuutta Saksan tielle.

Waltaria innoittanut suomalainen SS-pataljoona operoi Ukrainassa ja Kaukasuksella, missä juutalaisten tappaminen alkoi heti valtauksen jälkeen raunioiden vielä savutessa.

Että se niistä "ääriliikkeiden kukoistamisista".

Hannu Töyri

30 luvulla suurimmat rikokset ihmiskuntaa vastaan tehtiin Neuvostoliitossa. Lintusen pitäisi ymmärtää historiaa. Suomessa oli 30-luvulla saksalaissuuntaus, mutta tuolloin Saksa oli nopeasti kehittyvä Eurooppalainen valtio ja Saksan, myös kansallissosialistien, kuva oli tuolloin toisenlainen kuin sitten 2. ms hirmutekojen paljastuttua, jolloin varmasti niidenkin ihmisten joihin Lintunen viitta, silmä avautuivat. Kommunistit kannattivat ja kannattavat yhä sosialistista Neuvostoliittoa, vaikka sen johdon tekemät hirmutyöt ovat jo tunnettua historiaa. Lintunen ja hänen toverinsa vannovat edelleen stalinistisen suuntauksen nimiin. Etä miksi muka vannovat? Siksi, että kommunistien hyväksyntä yhteiskunnallisiin ja historiallisiin tapahtumiin muotoutuvat sen mukaan miten em. tapahtumat suhtautuvat sosialismin rakentamiseen

Käyttäjän ylepola kuva
Ykä Lepola

Minulle jäi sellainen tunne tämän luettuani, että Mr. Waltari ei ollut tämän tarinan ydinsanomaa. Kommentoijista useimmat taisivat kuitenkin tarttua vain häneen. Ydinsanomaa minulle oli se, että muutosta ei voi pysäyttää. Ehkäpä tuo ISIS on nostanut päätään juuri siksi, että alueen fundamentalistitkin ovat sen huomanneet ja siksi käyneet yhdessä epätoivoiseen torjuntataisteluun. Sama koskee myös liikettä nimeltä Boko haram ja ehkäpä niitä on muitakin. Olen samaa mieltä kanssasi, kehitystä on vaikea pysäyttää. Mutta aikaa se vaatii. Ja valitettavasti myös paljon uhreja jälleen kerran.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Totta kyllä. Mutta vapaat taiteilijasielut saavat ajatuslukkojamme avautumaan paremmin kuin pommikoneet ja manifestit.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Tätä hain enemmän kuin Mika Waltarin polittisia kantoja 30-luvulla.

Toimituksen poiminnat