*

Hannu Oskala

Liikenteenvalvontaan resursseja siviilipalvelusmiehillä

Jätän tänään valtuuston kokouksessa oheisen aloitteen.

Helsingin liikenteessä loukkaantui viime vuonna 459 henkilöä ja kuoli 5. Helsingissä on tällä hetkellä neljä ylinopeuksia ja punaista päin ajamista automaattisesti valvovaa kameralaitteistoa. Kaupunki on hankkinut laitteet omalla kustannuksellaan Helsingin poliisilaitoksen eli valtion käyttöön.

Liikennevalvonta on laissa osoitettu poliisille ja automaattivalvontalaitteistojen investointikustannuksia suurempi ongelma onkin se, että poliisilla ei ole tarpeeksi resursseja kaupungin hankkimien nykyisten kameroiden käyttämiseksi. Helsingin kaupunki on pyrkinyt tukemaan poliisia hankkimalla em. kamerat, mutta käyttöaste on jäänyt hyvin matalaksi (4 – 5 %). 95% rikkeistä jää siis valvomatta.

liikennetta_helsingissäSelitykseksi Poliisi on tarjonnut resurssipulaa – automaattiseen liikenteenvalvontaan ei vain ole ihmisiä kun Poliisinkin on pitänyt säästää.

Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotammekin että Helsingin kaupunki selvittäisi mahdollisuudet siihen että Helsinki maksaisi kolmen siviilipalvelusmiehen kustannukset Poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen tekemään liikennevalvontaa. 

Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että Helsingin automaattinen nopeusvalvonta lisääntyisi merkittävästi ja liikenneturvallisuus vastaavasti paranisi. Tapausmäärinä tämä tarkoittaisi nousua noin 30 000 tapausta vuodessa nykyisen tason ollessa noin 30 000. Nousua siis 100%.

Kustannus kolmesta siviilipalvelusmiehestä olisi noin 30 000€ per vuosi. Kaupungin ei myöskään tarvitsisi sitoutua päätökseen kuin siviilipalvelusmiehen palveluajaksi kerrallaan (11kk).

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei tuo nyt kyllä täytä oikein minkään palveluksen kriteereitä. Ehkä korkeintaan karhunpalveluksen.
Muutenkin on outoa, että siviilipalvelusmiehet toimisivat asiassa sekä poliiseina, syyttäjinä, että tuomareina.
Jos on tarvetta puuttua autoilijan rikkeisiin, ylivoimaisesti tehokkain tapa on puuttua siihen heti ja siten, että puuttumisen suorittaa oikea poliisi. Lappujen lähetteleminen kuukausien takaisista synneistä on suurin piirtein yhtä hyödyllistä kuin kertoa, että sinultapa meni 2 viikkoa sitten autosta rengas.
Eli palkatkaa poliisin töihin poliiseja, jos heitä kerran ei ole riittävästi. Jos poliisi antaa sakot, aika moni kiroilee mutta ei tee muuta. Jos siviilipalvelusmies välkyttelee salamoita silmille ja antaa sakot, joku todennäköisesti jossain vaiheessa ainakin yrittää tehdä jotain muutakin. Silloin joudutte joka tapauksessa istuttamaan poliisia kamera-autossa valvomassa leikkipoliisien turvallisuutta.

Juha Mustonen

Liikenneturvallisuus ei parane yhtään automaattisella kulunvalvonnalla. Ne on sakkotuloja varten vaan. Uskallan väittää että maanteillä ne jopa heikentää liikenneturvallisuutta, koska on kytättävä rajotuksia ja nopeusmittaria ihan kokoajan. Mitä itekkin noita sakkoja saanu noista tolpista niin ne on tullu sellasissa tilanteissa et on hyvä keli, ei liikennettä eli ei mitään ulkosia vaaratekijöitä. Sit kun ajaa pitkän matkaa niin noissa olosuhteissa rentoutuu, eikä yksin tiellä muista jarrutella rajotuksien muuttuessa koska ne tolpat on AINA heti rajotusmuutoksen jälkeen et jos et tajua jarruttaa 100 -> 80 -> 60 koska muuta liikennettä ei ole, niin sieltä räpsähtää. Sitten poliisit tietysti tietää ne parhaat sakotuspaikat. Se on normaalisti alamäki jossa rajotukset tippuu yllä mainitulla tavalla.

Tai jos keskinopeuskamerat tulis niin se ois hyvä, koska nämä nykyset on ihan yhtä rahastusta ihmisten virheistä.

Automaattiset jälkikäteen lähetetyt sakot ei todellakaan estä ketään saamasta sairaskohtausta, ajamasta kännissä tai vastaavaa.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Ongelma on juridinen: Kyseessä on laillisuusvalvonta, sitä suorittaa valan vannonut poliisikunta virkavastuulla. Sivarilla ei ole minkäänlaista vastuuta laillisuusvalvontaa suorittaessaan. Myös henkilösuojan kannalta ehditus on tehty jalat tukevasti irti maasta.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Hei,

paljastan salaisuuden: aloitteen idea tuli eräältä Helsingin poliisin komisariolta. Heillä on jo nyt siellä sivareita. Täysin mahdollista ja laillista. Kyllä mä tällaiset tsekkaan.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Nyt jo sivareita suorittamassa laillisuusvalvontaa?

Se on yksiselitteisesti laitonta.

Mutta, eihän Suomessa ole laeista enää aikoihin suuremmin piitattu.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #10

Jo tällä hetkellä siviilipalvelusmiehet suorittavat syyttäjän ja tuomioistuimen tehtävät, eli katsovat kuvat, määräävät niistä sakot ja perivät rahat asiakkailta. Nyt ollaan menossa siihen, että myös poliisin tehtävä, eli juuri se lakien noudattamisen seuranta maanteillä siirrettäisiin siviilipalvelusmiehille. Silloin koko ketjussa ei olisi enää yhtään oikeaa virkamiestä.
Varmaan sieltä ovelta kerran päivässä kävisi joku virkamies huikkaamassa, että "äläkää ny itteenne teloko" jolloin homma suoritettaisiin näennäisesti poliisin valvonnassa.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #13

Kakon haave toteutuu: Vähemmän virkamiehiä!

Käyttäjän JuhaniKhr kuva
Juhani Kähärä

Ihmisten kiusaamisen resurssipulaa torjutaan pakkotyöllä. Tässä jutussahan on kaikki hyvät elementit.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Hei Juhani!

olen samaa mieltä siitä että varusmiesten ja sivareiden pakkotyö ei ole kovin perusteltua kansantalouden kannalta, mutta tämä on nyt se järjestelmä mikä meillä on.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Suomi on saanut tästäkin ihmisoikeusrikkeestä,eli pakollisesta asepalvelusta kieltäytymisen seuraamuksista sanktioita.Kuten vankila tuomiosta.Tehän voitte mennä itse kykkimään sinne ojan penkoille.
Ota tähän myös se oikea tilasto ,josta näkyy mikä aiheuttaa liikenne kuolemia,TODELLISUUDESSA eniten.

Viranomaisilla on valta kirjoittaa sakkoja,näille yksityisille ei tarvitse ihmisten sakkoja maksella,millä hemmetin oikeudella ne niitä edes kirjoittelevat?Nämäkin rosvot,jotka ovat kaupunkien nurkkiin tulleet saalistamaan,jopa sairaaloiden parkkipaikoille,ja joka kaupan parkkihalleihin?
Mikä oikeus niillä on kirjoitella sakkoja kenellekkään.Viranomainen ei voi ulkoistaa mitään sakon kirjoittamisoikeuksia jollekin firmalle,joka rahastaa suomessa.

Ei kai poliisikaan voi palkata/ulkoistaa viranomaistehtäviään jollekin ulkopuoliselle?Poliisiko se lyö naapurin kyylätkin(juoru akat jne.pihapoliisit) viranomaisoikeuksien haltijoiksi?

Tässä maassa rikotaan lakia muutenkin jo riittävästi,es.TE palvelujen ulkoistaminen on laitonta.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Karmea ajatus ja ehdotus. Ei jostain sivarista ole mihinkään laillisuusvalvontaan. Ei todella!

Käyttäjän ylepola kuva
Ykä Lepola

On muuten hyvin mielenkiintoista nähdä, kuinka monta positiivista kommenttia saat ideaasi. Välikysymys tähän kohtaan keskustelua: Omistatko auton?

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Olen omistanut auton. Luovuin siitä noin 10 vuotta sitten käytön puutteen vuoksi. Ajan työni tiimoilta autoa noi 10 000-20000 km vuosittain. Vuokrapakuja useimmiten.

Käyttäjän ylepola kuva
Ykä Lepola

Mielenkiintoista... melkoinen vuosittainen ajomatka vuokra-autoilla. No eipä kiistetä selvää asiaa. Minä voin omasta puolestani sanoa, että 33 ajovuoden aikana olen saanut yhden täysin aiheellisen sakon ihan oikealta poliisilta ja kaksi aiheetonta sakkoa peltipoliisilta. Jälkimmäinen niistä olisi vieläpä johtanut todennäköisesti onnettomuuteen, jos en olisi lipoliukkaalla talvikelillä päässyt livahtamaan takaa ylinopeutta jyräävän ulkomaalaisen rekan alta pois.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Käsittämätön paljastus. Olen aina olettanut, että Mannerheimintien ja Mechelininkadun kamerat keskustaan päin ajettaessa toimivat sataprosenttisesti ja että sakko tulisi varmasti, jos ajaisi Mannerheimintiellä siinä kohdassa vanhoilla valoilla. Nyt sitten paljastetaan, että ne toimivatkin vaan viisprosenttisesti.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Näin se on. Eikä paljastus ole mikään salaisuus vaan löytyy ainakin kaupunginhallituksen listoilta viime vuodelta.

Toimituksen poiminnat