*

Hannu Oskala

Yleiskaavan puolesta

Paraikaa kaupunginhallituksen käsittelyssä oleva yleiskaava on paras yleiskaava, joka Helsinkiin on koskaan tehty. Se on kaikkien aikojen vihrein yleiskaava. Se on yleiskaava, joka toteuttaa Helsingin Vihreiden vuosikymmeniä ajamia tavoitteita ja on suuri voitto niin luonnonsuojelulle kuin urbanismillekin.

Helsingin Vihreät syntyi 40 vuotta sitten useamman kansanliikkeen voimin. Mukana oli niin vaivaisia, luonnonsuojelijoita kuin kaupunkiaktivisteja. Eräs yhdistys, jonka joukoista moni lähti mukaan vihreään politiikkaan oli Enemmistö ry, jonka agenda oli tuolloin muodikkaan moottoriteiden halkoman autokaupungin vastustaminen.

Ruoholahti

Ruoholahti Smith-Polvisen haaveissa

60-luvulta nykyiseen yleiskaavaan saakka kaupunkiamme onkin kehitetty henkilöauto edellä. Vaikka kammottava Smith-Polvinen kuopattiinkin, ovat siinä kaavailluista moottoriteistä oikeastaan kaikki keskustan halkovaa linjausta lukuunottamatta syntyneet. Samalla yhdyskuntarakenne on hajonnut kun yleiskaavoitettiin lähiöitä, joissa elämä perustui yksityisautoiluun.

Tällainen kaupunki ei ole ilmastokestävä, se meluaa, se tuottaa saasteita ja erityisesti – se käyttää maata tuhlaillen: se rakentaa metsiin ja pelloille, se halkoo virkistys- ja luonnonsuojelualueita. Edellisten yleiskaavojen tuloksena onkin tuhottu paljon ainutlaatuisia luontoarvoja. Samalla julkisen liikenteen osuus koko seudun matkoista on laskenut 60-luvulta 2000-luvulle, yksityisautoilu kasvanut. Tällainen kaupunki ei ole kestävä. Tällainen kaupunki ei voi olla vihreän politiikan tavoite.

Uusi yleiskaava muuttaa suunnittelun lähtökohdat. Sen ajattelu perustuu raideliikenteen runkoverkostoon, joka nostaa julkisen liikenteen osuutta matkoista. Se poistaa moottoriteitä, muuttaen ne kaupunkibulevardeiksi. Se tiivistää ja rakentaa lisää kantakaupunkia.

Kannattaa myös muistaa että edellisistä yleiskaavoista poiketen ”Yleiskaavassa on koko kaava-aluetta koskeva yleismääräys, jonka mukaan vihersormien ja muiden seudullisten viheralueiden sekä paikallisen viheralueverkoston jatkuvuus tulee turvata.” Yleiskaava suojelee yli 500 hehtaaria luontoa helsingissä.www_hel_fi_static_public_hela_kaupunginhallitus_suomi_paatostiedote_2016_kanslia_2016-09-19_khs_32_pt_2b63f623-a639-c956-86ac-55592a600000_liite_pdf
Onko yleiskaava siis täydellinen? No ei varmaankaan. Harva asia on. Esim. Urban Helsinki -ryhmän Pro Helsinki 2.0 -varjokaava rakentaisi vielä tiiviimmin kantakaupungin ääreen ja säästäisi viheralueita. Pidin esityksestä kovasti.

Demokratiassa päätöksiä ei kuitenkaan tehdä yksin, vaan päätettävänä olevat esitykset ovat monipolvisen neuvottelu- ja valmisteluprosessin tuloksia, jossa on punnittu lukuisia risteäviä intressejä.

Moni on esittänyt kaavan palauttamista valmisteluun, ajatuksena että sitten putkesta tulee luonnon kannalta parempi esitys. Itse en usko tähän. Kaavaa kun vastustetaan monista ympäristölle tuhoisistakin syistä. Joku haluaisi huristella moottoritiellä lähemmäksi keskustaa, toinen vastustaa ratikoita, kolmas pyöräilyä, neljäs haluaa päristellä pienkoneellaan lähikentältä ja moni haluaisi gryndata jopa luonnonsuojelualueille. Kannattaa muistaa että neuvotteluprosessin aikana kaavaa nimenomaan parannettiin Keskuspuiston osalta – me Vihreät onnistuimme neuvottelemaan sieltä ison määrän pikseleitä pois. Jos lähdemme sovusta ja rumba alkaa alusta, kuka tietää mikä on lopputulos? Olemmeko valmiit ottamaan sen riskin muutaman hehtaarin tähden? Uhka on todellinen.

Kuten Osmo Soininvaara muutama viikko sitten totesi, politiikka on usein valintoja ei hyvän ja huonon, vaan hyvän ja hyvän väliltä. 

Mielestäni tässä tapauksessa päätös on selvä. Ääni yleiskaavaa vastaan olisi ääni moottoriteiden ja hajautuvan yhteiskuntarakenteen puolesta. Se olisi ääni 60-lukulaiselle autokaupungille.

Kaavan palauttaminen valmisteluun voi hyvinkin tarkoittaa selvästi nykyistä ehdotusta huonompaa yleiskaavaa ympäristön ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi se aiheuttaisi vuosikausiksi vajauksen Helsingin kaavavarantoon, joka entuudestaan nostaisi asumisen hintaa kaupungissamme. Ja kun erityisesti asuntorakentamisen paine on joka tapauksessa kova, ohjaisi kaavan viivästyminen rakentamista muualle Uudellemaalle. Ja siellä sitä metsää vasta sitten kaatuisikin kun koko elämänmuoto perustuu yksityisautoilulle.

Nyt on mahdollista tehdä historiallisen hyvä ja vihreä päätös. Katse kannattaa suunnata asemakaavoituksessa säädettävistä yksityiskohdista isoon kuvaan. Se on tässä kaavassa juuri kohdallaan. Uusi yleiskaava mahdollistaa Helsingin ja koko Uudenmaan kestävän kasvun.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tämä "neljäs haluaa päristellä pienkoneellaan lähikentältä" kertoo jo kaiken: maan tavalla rakennettu eli hiukan yksinkertaistettuna sutta ja sekundaa kulttuuriarvoista piittaamatta.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Jos nimenomaan urbaania kaupunkia halutaan Helsinkiin, sitä löytyy lähempääkin.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Kaava on sen vuoksi palautettava käsittelyyn koska on demokratian pilkkaamista juntata osayleiskaava lävitse yhden ainoan valtuustokauden sisällä. Aito, vuorovaikutteinen keskustelu syntyy vain kunnallisvaalien yhteydessä. Osayleiskaavaehdotuksessa esitetyt ratkaisut ovat kaupungin virkamiesten ja kaupunginvaltuutettujen keskinäisen vääntelyn tulos. Me asukkaat olemme jätetty tyystin maksajien "iloiseen" asemaan.

Meitä on paljon asukkaita, jotka olemme hyvin kauhistuneita siitä, mitä Helsingille on tapahtumassa. En itse katso moista mandaattia antaneeni viime vaaleissa, jonka seurauksena esim. Malmin lentokenttä ja Vartiosaari tuhotaan.

Myös vihreiden fundamentaali asenne yksipuolisine liikenneratkaisuneen on aika pelottava.

Uusi osalyleiskaava toteutuessaan hävittää vanhaa Helsinkiä tavalla, jota voi vain verrata Neuvostoliiton ilmavoimien pommituksiin keväällä 1944.

Terho Nikulainen

Yleiskaava, joka sallii rakentamista Keskuspuistoon, on lähtökohdaltaan epäonnistunut. Keskuspuistosta on jatkuvasti nakerrettu pieniä osia, mutta tällä kertaa rouhaistaisiin todella isolla kauhalla. Se ei kertakaikkiaan ole sopivaa Helsingin asukkaiden suuren enemmistön mielestä ja lisärakentaminen edellyttäen Keskuspuiston kaventamista, on sairasmielistä ja koituu kaikkien helsinkiläisten vahingoksi. Vartiosaaren rakentaminen on samoin täydellisen epäonnistunut kaavasuunnitelman osa.

Malmin lentokenttä on ehdottomasti säilytettävä lentokoulutuskäytössä ja varakenttänä sekä sen historiallinen arvo on ymmärrettävä. Mikähän on se selittämätön vimma, joka saa purkamaan ne päätökset ja yhteisymmärryksen tuloksena saavutetut yhteiset periaatteet, joiden mukaan Helsingin Keskuspuisto, Vartiosaari ja Malmin lentokenttä ovat ehdottomasti säilyttämisen arvoiset?

Nykyisestä kaupunkisuunnittelusta tulee mieleen 1960-luvun raivo purkaa Mannerheimintien varrelta historiallisesti kiinnostavimmat kerrostalot, mikä teki kauniista valtakadusta arvottoman näköisen esikaupunkimaisen autoväylän. Helsingin viheralueista ja puistoista ei pidä tehdä rakennusmaata, sillä niistä hyötyy jokainen kaupunkilainen enemmän kuin muutamasta uudisrakennuksesta, jotka nousevat kaadettujen puiden paikalle asfaltoidun puisto- ja viheralueen keskelle keinotekoisten ruohokaistaleiden pilkkomaan urbaanislummiin.

Sen sijaan, että 1980-luvun toimistotalot purettaisiin käytön puutteessa, ne voitaisiin muuttaa asuinkäyttöön, mikä olisi varmasti edullisempaa kuin kymmenien kalliiden uudisrakennusten rakentaminen tuhotulle kaupunkimaalle. Kaupunkirakenteen tiivistäminen on täysin epäonnistunut perusajatus. Helsingin rakennusmaata ei pidä ottaa väkisin kaikkien kaupunkilaisten arvostamista kohteista, jotka tuhoutuvat täydellisesti ja lopullisesti. Politikointi ei ole soveliasta kaupunkisuunnittelussa eikä yleiskaavan laadinnassa, koska silloin unohdetaan ne, joita varten virkamiehet työskentelevät, Helsingin asukkaat.

Toimituksen poiminnat