Hannu Oskala

Maan tapa

Suomalaiset ja espanjalaiset erityisolosuhteet

Espanjaa ja Suomea yhdistää (keskieurooppalaisesta) standardista 1.435 millimetriä poikkeava raideleveys. Espanjan 1.668 millimetriä[i] eroaa standardista 233 milliä, kun taas suomalainen 1.524 millimetriä on 89 milliä leveämpi ja 144 milliä iberialaista kapeampi. Entisten IVY-maiden 1.520 millimetriä[ii] poikkeaa taas meikäläisestä nykyään neljä milliä.

Poikkeama tuo muassaan ongelmia. Niistä kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:

Pisara-rata ja Klubi-askin kansi

1. Johdanto

Pisara-rata on jälleen pulpahtanut liikennehankkeita koskevaan keskusteluun. Siksi on syytä valottaa ratahankkeen alkuhistoriaa ja sen vaikutusta nykyhetkeen. Pahoittelen, ettei blogi ole kovinkaan lyhyt. Lisäksi joudun viestin selventämiseksi turvautumaan kohtalaisen pitkiin lainauksiin. Hätäiset lukijat voivat lukea blogini sanoman kappaleesta 5. Oppivatko päättäjät mitään?  

2. Pisaran alku

Tässä tosiaan on oltu

VR:n entinen toimitusjohtaja Mikael Aro kauhistelee tuoreessa twiitissään itäisen naapurimaamme menoa: omia todellisia mielipiteitä ei uskalleta sanoa ääneen edes tutuille. Toinen entinen VR:n johtaja on samaa mieltä: "Hurjaa".

Kiskobussiliikenteen kehittämisestä

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon ehdotuksesta osto- ja velvoiteliikenteen kehittämiseksi 2020 – 2022. Lisää lausuntoja on tulossa, ja osa niistä saattaa näkyä LVM:n netissä vasta tämänpäiväisen määräajan päättymisen jälkeen.

Säätiöitä käytetään rakenteellisen korruption työkaluina

PRH haluaa itselleen oikeuden erottaa säätiöiden hallituksia (Yle 1.10.2018) on tuore ulostulo tärkeästä aiheesta. Asia liittyy Matti Koivurinnan kähmintöihin (Kauppaneuvos voittaa aina, MOT 1.10.2018), joka on jatkunut menestyksekkäästi vuosikymmeniä. Nuorisosäätiön tapauksessa leikki vihdoin loppui, mutta liian kauan sitäkin katseltiin sivusta.

Touko Aalto: "sihteeri hoitaa"

 

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto ei ollut halukas kertomaan omia tuntemuksiaan Ylen gallupista, jonka mukaan puolueen suosio on laskenut. Sihteeri kuulemma hoitaa moiset kommentit (0:20 – 1:37) sen lisäksi, että entinen puoluejohtaja kertoo ihan itse omia näkemyksiään.

Oikeusasiamies ei pettänyt odotuksiani

Johdanto

Aivan alkuvuodesta kirjoitin blogin Eduskunnan oikeusasiamies tutkii, jossa selostan Joulun välipäivinä kirjoittamani blogin jalostamisesta kanteluksi Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kantelun kohteena on muuan työvoimahallinnon asiantuntijatehtävän täyttäminen ja sen yhteydessä ilmenneen ongelmat valtion atk-järjestelmiä käyttäessäni.

Kommenttiosastolla Niko Kaistakorpi valelee öljyä laineille:

Otso Kivekäs ja vaihtoehdot

Helsingin kaupunginvaltuuston vihreän ryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs kirjoitti äskettäin blogissaan Sörnäisten autotunnelista. Kivekkään blogin kommentit julkaistaan vasta, kun ne on hyväksytty.

Reetta Putkosen ”Pisara-totuuksia”

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen reagoi Helsingin Sanomien mielipidesivulla 15.8.2018 lehden pääkirjoitukseen 9.8.2018. Putkonen kirjoittaa myös Pisara-radasta:

Hitas on korruptioaltis järjestelmä

Helsingin asuntopomo junaili edullisen hitas-huoneiston sukulaiselleen – "Virastossa vallitsi pelon ilmapiiri" (HU 13.08.2018) vahvistaa sen, että maan tapa ylettyy myös Hitas-asuntoihin. Tämän epäilyn muutama Hitas asunnoissa asuva on minulle omien kokemuksiensa pohjalta esittänyt. 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä